Sosiaalidemokraattisen puolueen puheenjohtaja Mette Frederiksen on todennäköisesti Tanskan seuraava pääministeri.

Mette Frederiksen on Tanskan seuraava pääministeri

Tanskan parlamenttiin valittiin uudet kansanedustajat kesäkuun alussa. Sosiaalidemokraatit on parlamentin suurin puolue.

Tanskan parlamenttiin eli Folketingetiin valittiin uudet kansanedustajat. Sosiaalidemokraatit on suurin puolue, koska se sai noin 26 prosenttia äänistä. Hallitukseen pääsevät luultavasti sosiaalidemokraatit ja kolme vasemmistopuoluetta, jotka haluavat huolehtia ilmastosta.

Pääministeriksi valitaan sosiaalidemokraattien Mette Frederiksen. Hän on vain 41-vuotias, joten hänestä tulee Tanskan nuorin pääministeri.

Vaaleissa äänestäjiä kiinnostivat erityisesti ilmastonmuutos ja maahanmuutto. Sosiaalidemokraatit lupasivat Tanskaan lisää tuulivoimaa ja sähköautoja. Ne auttavat suojelemaan ilmastoa.

Tanskassa ajatellaan, että maahanmuutto on huono asia. Jopa Tanskan sosiaalidemokraatit haluavat rajoittaa sitä, kuinka paljon maahanmuuttajia Tanskaan otetaan. Muissa Pohjoismaissa maahanmuutto nähdään parempana asiana kuin Tanskassa.

Myös Suomen eduskuntavaaleissa sosiaalidemokraatit oli suurin puolue. Suomen sosiaalidemokraatit kuitenkin ajattelevat, että maahanmuutto on hyvä asia.

Lähde HS Metro

(Muokattu 26.6.2019.)

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste