Saksan johtaja vaihtuu

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 20.05.2021

Saksan uusi liittokansleri valitaan ensi syyskuussa. Merkittävään tehtävään on neljä vahvaa ehdokasta.

Saksassa järjestetään parlamenttivaalit syyskuussa. Vaalien jälkeen vaalit voittanut puolue eli eniten edustajia saanut puolue saa liittokanslerin viran.

Liittokansleri on Saksan ylin poliittinen johtaja. Liittokansleri on Euroopan vaikutusvaltaisin henkilö. Kanslerin tehtävä vastaa pääministerin tehtävää muissa maissa.

Saksan liittokansleri Angele Merkel ilmoitti viime vuonna, että hän jättää politiikan. Merkel on ollut liittokansleri vuoesta 2005 lähtien.

Neljä kovaa ehdokasta

Saksassa jokainen puolue valitsee oman ehdokkaansa liittokansleriksi ennen vaaleja. Äänestäjät siis tietävät, ketkä ovat ehdolla.

Liittokansleriehdokkaita on paljon. Käytännössä kansleriksi valitaan henkilö, joka edustaa suurta puoluetta. Saksan seuraava liittokansleri on siis joku heistä: vihreiden Annalena Baerbock, sosiaalidemokraattien eli SPD:n Olaf Scholz, kristillisdemokraattien eli CDU:n Armin Laschet tai liberaalipuolue FDP:n Christian Lindner.

Saksan vihreillä on kaksi samanarvoista johtajaa, Annalena Baerbock ja Robert Habeck. Kumpikin oli kiinnostunut ehdokkuudesta. Lopulta Baerbock valittiin puolueen ehdokkaaksi. Annalena Baerbockin suosio on kasvanut koko kevään ajan. Hän voi olla jopa Saksan seuraava liittokansleri.

Kristillisdemokraatit eli CDU on kuitenkin edelleen Saksan suosituin puolue. On mahdollista, että Saksan seuraava liittokansleri on CDU:n Armin Laschet.

Lähteet Tagesspiegel, STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)