Hyökkäys Saudi-Arabiassa nostaa öljyn hintaa

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 16.09.2019

Maailmalla ihmetellään, kuka hyökkäsi Saudi-Arabian öljylaitoksille viikonvaihteessa. Hyökkäyksen takia Saudi-Arabian öljyntuotanto väheni alle puoleen tavallisesta.

Viime lauantaina Saudi-Arabian kahteen suureen öljylaitokseen tehtiin hyökkäys. Hyökkäys tehtiin lennokeilla eli droneilla. Ne ovat kuin pieniä ohjuksia, joita voi ohjata maasta käsin.

Hyökkäys aiheutti niin paljon vahinkoa, että Saudi-Arabian öljyntuotanto väheni puoleen tavallisesta. Hyökkäys näkyy kaikkialla maailmassa öljyn hinnan nousuna. Saudi-Arabia on maailman suurin öljynviejä. Öljyn hinta nousee, kun sen määrä maailmalla vähenee. Öljyn hinta nousee todennäköisesti myös Suomessa lähiaikoina.

Iran vai huthit?

Vielä ei tiedetä varmasti, kuka iskun teki. Hyökkäys liittyy Lähi-idän sekavaan tilanteeseen.

Jemenin huthi-kapinalliset sanovat, että he tekivät hyökkäyksen. Jemen sijaitsee Saudi-Arabian eteläpuolella. Jemenissä on sisällissota hallituksen joukkojen ja šiialaisten huthien välillä. Saudi-Arabia tukee hallituksen joukkoja, ja Iran tukee huthi-kapinallisia.

Iran ja Saudi-Arabia ovat Lähi-Idän voimakkaimpia valtioita. Ne kilpailevat keskenään vallasta Lähi-idässä.

Esimerkiksi Yhdysvallat epäilee, että hyökkäyksen öljylaitoksiin teki Iran. Iran kiistää tiedon.

Lähde STT

3 kommenttia artikkeliin ”Hyökkäys Saudi-Arabiassa nostaa öljyn hintaa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)