Theresa May lähti Britannin pääministerin virka-asunnolta 16. marraskuuta. Virka-asunto on Lontoossa osoitteessa Downing Street 10.

Britannia ja EU sopivat brexitin ehdoista

Britannian hallitus hyväksyi viime viikolla suunnitelman brexitistä eli Britannian erosta EU:sta.

Monta Britannian hallituksen ministeriä on eronnut brexitin ehtojen julkistamisen jälkeen. Kansanedustajat vaativat myös pääministeri Theresa Mayn eroa. May ei kuitenkaan aio erota.

– Ymmärrän heitä, jotka eivät ole tyytyväisiä. Tämä sopimus toteuttaa kansan tahdon ja on kansallisen etumme mukainen, May sanoi perjantaina.

Britannian parlamentti päättää joulukuussa, hyväksyykö se brexit-sopimuksen ehdot. EU harkitsee tällä viikolla, myöntääkö se lisäaikaa Britannian erolle. Britit päättivät kansan- äänestyksessä vuonna 2016, että maa eroaa EU:sta. Ero tulee voimaan vuonna 2019.

Lähteet Yle, HS, Metro

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste