Afrikan maat haluavat taideteoksensa takaisin

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.12.2018

Entiset eurooppalaisten maiden siirtomaat vaativat taideteoksiaan takaisin. Euroopan maat hallitsivat suurta osaa Afrikasta ja Amerikasta vielä pari sataa vuotta sitten. Euroopan omistamia maita kutsuttiin siirtomaiksi.

Esimerkiksi Ranskalla, Britannialla ja Portugalilla oli paljon siirtomaita. Näiden maiden johtajat päättivät asioista Afrikan siirtomaissa. Euroopan maat halusivat kaiken hyödyn irti siirtomaista. Siirtomaaisännät veivät siirtomaistaan luonnonvaroja ja käyttivät orjatyövoimaa. Eurooppaan kuljetettiin valtavat määrät taidetta ja käsitöitä.

Suurin osa entisistä siirtomaista on nykyään itsenäisiä valtioita. Nyt entiset siirtomaat haluavat taideteoksensa takaisin.

Ranskan entinen siirtomaa Benin vaatii 5 000 taide-esinettä. Ranska on palauttanut Beniniin tähän mennessä 26 esinettä.

Lähde Metro

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)