Selkosanomat

Siirry suoraan sisältöön
  • Etusivu
  • Kotimaa
  • Ulkomaat
  • Urheilu
  • Viihde
  • Teema
  • Uutisarkisto
  •  Uutisia kuvilla
Olet tässä: Etusivu » Ulkomaat

Hongkongin tilanne huolestuttaa

23.2.2021 Yhdysvaltain presidentti Joe Biden ja Kiinan johtaja Xi Jinping keskustelivat ihmisoikeuksista. Biden ja Xi puhuivat esimerkiksi Hongkongista.

Angela Merkel jättää politiikan

23.2.2021 Saksan liittokansleri jättää politiikan syksyllä. Merkel on Euroopan vaikutusvaltaisin poliitikko.

Haavisto selvisi hyvin Lavrovin kanssa

16.2.2021 Suomen ja Venäjän ulkoministerit tapasivat maanantaina. Tapaaminen herätti suurta kiinnostusta, koska Venäjän ja Euroopan unionin suhteet ovat huonot. Suomi on EU:n jäsen.

Trump pääsi vapaaksi syytteestä

15.2.2021 Yhdysvaltain senaatti hylkäsi lauantaina Donald Trumpin virkarikossyytteen. Trumpia syytettiin yllytyksestä kapinaan.

Aleksei Navalnyi joutuu vankileirille

10.2.2021 Aleksei Navalnyi sai viime viikolla vankeusrangaistuksen. Navalnyi joutuu vankileirille.

Armeija kaappasi vallan Myanmarissa

10.2.2021 Myanmarissa tapahtui sotilasvallankaappaus helmikuun alussa.

Viron uusi hallitus aloitti

10.2.2021 Viron uudessa hallituksessa on 15 ministeriä. Hallituksessa on seitsemän naista ministereinä.

Puola tiukensi aborttilakia

10.2.2021 Puola hyväksyi tammikuussa erittäin tiukan aborttilain.

Portugali sallii eutanasian

10.2.2021 Portugali sallii eutanasian eli armokuoleman.

Mielenosoitukset jatkuvat Venäjällä

2.2.2021 Venäjällä järjestettiin jälleen laajoja mielenosoituksia. Mielenosoittajat vastustavat presidentti Vladimir Putinia. Mielensoittajat vaativat, että opposition johtaja Aleksein Navalnyi pitää vapauttaa vankilasta.

Venäjällä on laajoja mielenosoituksia

26.1.2021 Venäjällä oli viime viikonloppuna suuria mielenosoituksia. Poliisi otti kiinni tuhansia ihmisiä. Ensi viikonloppuna aiotaan järjestää uusia mielenilmauksia.

Bidenin aika alkoi

26.1.2021 Yhdysvaltojen uusi presidentti Joe Biden aloitti työt heti, kun hän astui presidentin virkaan. Joe Biden vannoi virkavalan keskiviikkona 20. tammikuuta. Hän on Yhdysvaltojen 46. presidentti.

Argentiina laillisti abortin

26.1.2021 Argentiinan parlamentti teki vuodenvaihteessa historiallisen päätöksen. Argentiina sallii abortin eli raskauden keskeytyksen.

Kaja Kallas on Viron uusi pääministeri

26.1.2021 Viron presidentti Kersti Kaljulaid nimitti uuden pääministerin maanantaina. Kaja Kallas on Viron ensimmäinen naispääministeri.

Israel rokottaa vauhdikkaasti

26.1.2021 Israel antaa koronarokotteita kovalla vauhdilla.

Biden toivoo sopua Yhdysvaltoihin

21.1.2021 Joe Biden astui keskiviikkona Yhdysvaltojen presidentin virkaan. Biden sanoi, että hän haluaa yhdistää kansan. Biden sanoi myös, että hän on kaikkien amerikkalaisten presidentti.

Navalnyi pantiin vankilaan Venäjällä

19.1.2021 Venäläinen poliitikko Aleksei Navalnyi palasi Saksasta Venäjälle sunnuntaina. Venäjän poliisi otti hänet kiinni heti lentokentällä. Navalnyi on Venäjän presidentti Vladimir Putinin vastustaja.

Yhdysvalloissa on muutoksen aika

12.1.2021 Presidentti Donald Trumpin kannattajat hyökkäsivät viime viikolla Yhdysvaltojen. Valta vaihtuu Yhdysvalloissa ensi viikolla.

Britannia ja EU allekirjoittivat uuden sopimuksen

12.1.2021 Euroopan unioni eli EU ja Britannia allekirjoittivat kauppa- ja yhteistyösopimuksen. Sopimus tuli voimaan tammikuun alussa.

Oslon lähellä Norjassa tuhoisa maanvyöry

12.1.2021 Joulukuun lopussa Norjassa tapahtui suuri maanvyöry Askissa Gjerdumin kunnassa.

Kazakstan poistaa kuolemanrangaistuksen

12.1.2021 Kazakstan poistaa kuolemanrangaistuksen käytöstä.

Britanniassa on tiukka koronasulku

12.1.2021 Britanniassa on jälleen uusi tiukka koronasulku. Koronavirus leviää Britanniassa jälleen todella nopeasti.

Vuoden odotetuin kirja

10.1.2021 Vuoden 2020 odotetuin kirja on Luvattu maa. Sen on kirjoittanut Yhdysvaltojen entinen presidentti Barack Obama.

Skotlanti tekee historiaa

14.12.2020 Skotlanti on maailman ensimmäinen maa, joka tarjoaa naisille ilmaiset kuukautissuojat.

Afrikasta tulee paljon ihmisiä Kanariansaarille

1.12.2020 Espanjan Kanariansaarille on tullut tuhansia maahanmuuttajia ja pakolaisia Afrikasta viime kuukauden aikana.

Lyhyesti

Kuvassa on mönkijä Marsin pinnalla.

Mönkijä laskeutui Marsiin

Perseverance-mönkijä laskeutui Mars-planeetalle viime viikolla. Mönkijän lähetti Nasa. Nasa on Yhdysvaltojen avaruushallintovirasto. Mönkijän matka Maasta Marsiin kesti seitsemän kuukautta. Sen työ kestää kaksi vuotta. Mönkijä on robottikäyttöinen eli mukana ei ole ihmisiä. Mönkijän mukana on myös suomalaista tekniikkaa. Seuraava mönkijä tuo näytteet takaisin Maahan vuoteen 2031 mennessä. Mönkijän päätehtävä on selvittää, onko Mars-planeetalla ollut joskus elämää. Nasa aikoo lähettää Marsiin astronautteja 2030-luvulla.

Kuvassa tulivuori Etna purkautuu.

Tulivuori Etna heräsi

Tulivuori Etna on herännyt jälleen eloon. Etna purkautui helmikuussa. Tulivuoren sisältä virtasi laavaa, tuhkaa ja kiviä. Kukaan ei loukkaantunut purkauksessa. Etna sijaitsee Sisilian saarella Italiassa. Etna on Euroopan suurin toimiva tulivuori. Etna voi purkautua jopa useita kertoja vuodessa. Etna on 3 300 metriä korkea. Talvella Etnan huippu peittyy usein lumeen.

Kuvat Lehtikuva

Tietoa sivustosta | Ota yhteyttä | Tilaa Selkosanomat |  Selkosanomat Facebookissa

Yhteystiedot:

Selkosanomat
Linnoitustie 2B
02600 ESPOO
Puhelin: (09) 34809 240
Sähköposti: selkokeskus@kvl.fi

Toimitus:

Päätoimittaja: Petri Kiuttu

Toimittajat: Heidi Ahlström, Markku Juusola, Kaisa Kaatra, Betty Marschan, Maria Österlund

Tekniikka: Kehitysvammaliitto / Papunet

Julkaisija: Selkokeskus / Kehitysvammaliitto

Muita sivustoja:

Selko.fi -sivut

Selkokeskuksen sivut

YLE:n selkouutiset

Vastuullista journalismia

Saavutettavuusseloste

© 2021 Selkosanomat