Värikkääseen salaattiin tulee esimerkiksi persikoita, mansikoita ja mozzarellajuustoa.

Paras kesäsalaatti ja raparperikiisseli

Tässä on kaksi kesäistä ruokaohjetta. Voit herkutella salaatilla ja raparperikiisselillä!

Kesäsalaatti

4 persikkaa

puoli litraa mansikoita

1-2 suurta mozzarellapalloa

muutama basilikanvarsi

kuusenkerkkiä (kirkkaanvihreät osat kuusen oksissa)

balsamicokastiketta (voi ostaa kaupasta)

Tee näin:

1. Leikkaa persikat lohkoiksi. Lämmitä persikoita paistinpannulla tai uunissa. Jos olet ostanut oikein makeita ja kypsiä persikoita, niitä ei tarvitse lämmittää. Ne ovat parhaita sellaisenaan. Levitä päälle hieman hunajaa.

2. Perkaa mansikat, eli ota mansikan päästä vihreä kanta pois. Leikkaa sitten mansikat puoliksi.

3. Lado astiaan vuorotellen persikoita, mansikoita, basilikaa ja mozzarellaa. Mausta kuusenkerkillä ja balsamicokastikkeella.

Huom! Saat kerätä kuusenkerkkiä vain, jos sinulla on siihen lupa. Pyydä lupa maanomistajalta. Poimi kuusenkerkkiä keväällä tai alkukesällä.

Raparperikiisseli

Yhteen litraan raparperikiisseliä tarvitset

500 g raparperia

6 dl vettä

1 dl sokeria

1 kanelitanko

2-3 rkl perunajauhoja ja puoli dl vettä

Tee näin:

1. Pese raparperinvarret. Leikkaa ne paloiksi.

2. Keitä vettä, raparperia ja sokeria. Lisää kanelitanko. Anna kiehua, kunnes raparperi on pehmeää.

3. Sekoita perunajauho ja kylmä vesi kupissa.

4. Ota kattila pois liedeltä. Lisää veden ja perunajauhon seos ohuena nauhana. Sekoita koko ajan. Kiehauta kiisseli.

5. Laita kiisseli astiaan. Ripottele päälle hieman sokeria. Tarjoile raparperikiisseli kermavaahdon kera.

Lähde Marthaförbundet

Raparperikiisseli on hyvää kesällä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.