Täit tulivat takaisin

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 28.02.2018

Täi on kiusallinen hyönteinen, joka viihtyy ihmisen hiuksissa. Miten siitä pääsee eroon?

Täi on hyvin pieni hyönteinen, jolla on kuusi jalkaa. Aikuinen täi on 2–3 millimetriä pitkä. Täin voi siis nähdä itse.

Ihmisen veri on täin ruokaa. Täi imee verta ihmisen päästä. Täi munii munia eli saivareita hiusten juuriin. Saivareista kasvaa uusia täitä.

Miten täistä pääsee eroon?

Täi ei ole vaarallinen. Se vain kutittaa ihoa. Mutta on inhottavaa ajatella, että omissa hiuksissa kävelee joukko hyönteisiä. Täi pitää tiukasti kiinni ihmisen hiuksesta. Täin saa pois hiuksista, kun kampaa täikammalla. Täisampoo auttaa myös.

Täit katosivat 1970-luvulla Suomesta melkein kokonaan. Viime vuosina ne ovat palanneet takaisin varsinkin lasten hiuksiin. Paluun syytä ei tiedä kukaan. Selitys voi olla se, että ihmiset matkustavat yhä enemmän. Täit matkustavat mukana.

Lähde Potilaan lääkärilehti, Aamulehti

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)