Sibelius syntyi 8. joulukuuta vuonna 1865 Hämeenlinnassa. Hän kuoli vuonna 1957 Tuusulassa. Sibelius oli kuollessaan 91-vuotias.
Sibeliuksen alkuperäinen etunimi oli Johan. Häntä kutsuttiin kuitenkin lapsesta saakka Janneksi. Myöhemmin hän muutti etunimensä Jeaniksi.
Sibelius oli syntyjään suomenruotsalainen, mutta hän kasvoi täysin kaksikieliseksi. Säveltäjä oli kiinnostunut Suomen kansallis-eepoksesta Kalevalasta ja sen mytologiasta. Sibelius oli erityisen tärkeä henkilö Suomen kansallistunnolle ja itsenäistymiselle.
Sibelius opiskeli musiikkia lapsesta saakka yhdessä sisarustensa Lindan ja Christianin kanssa. Sisarukset soittivat yhdessä kamari- musiikkitriossa.
Alun perin Sibeliuksesta piti tulla lakimies. Musiikki vei kuitenkin voiton lakiopinnoista. Säveltäjä aloitti musiikin opiskelun ensin Helsingissä ja siirtyi sen jälkeen ulkomaille. Sibeliuksen varsinainen läpimurto oli hänen suurteoksensa Kullervo. Kullervo on Kalevalan tarinaan perustuva mahtipontinen sävelruno. Sävellys valmistui vuonna 1892.
Samana vuonna Sibelius meni naimisiin Aino Järnefeltin kanssa. Säveltäjä halusi muuttaa pois Helsingistä, jotta saisi rentoutua ja säveltää rauhassa. Muutto johtui myös siitä, että Sibelius viihtyi välillä liiankin hyvin pääkaupungin ravintoloissa ja yöelämässä.
Sibelius rakennutti talon Tuusulaan. Perhe muutti sinne vuonna 1904. Talo nimettiin Ainolaksi rouvan etunimen mukaan. Nykyisin Ainola on museo. Sibeliukset saivat kuusi lasta, kaikki tyttöjä.
1910-luvulla Sibelius matkusti ja esiintyi paljon ulkomailla. Hän johti sinfoniaorkestereita, jotka esittivät hänen omia sävellyksiään. Monet mestarityönsä Sibelius sävelsi 1920-luvulla.
Sibelius on merkinnyt paljon suomalaiselle musiikille. Hän on tunnettu myös ulkomailla. erityisesti englanninkielisissä maissa.
Sibeliuksen kädenjälki näkyy Suomessa monessa asiassa. Taideyliopisto Sibelius-Akatemia on nimetty säveltäjän mukaan. Säveltäjän muistomerkki, Sibelius-monumentti, pystytettiin Helsinkiin vuonna 1967. Teoksen on tehnyt kuvanveistäjä Eila Hiltusen.
Lahdessa on säveltäjämestarin mukaan nimetty konserttitalo, Sibeliustalo, joka valmistui vuonna 2000.
Suomessa järjestetään joka viides vuosi kansainvälinen Sibelius-viulukilpailu. Se on järjestetty vuodesta 1965 lähtien. Sibeliuksen mukaan on nimetty myös laulukilpailu.
Monissa kaupungeissa Suomessa voi kävellä Sibeliuskatua pitkin. Sibeliuskatuja on muun muassa Helsingissä, Hämeenlinnassa, Järvenpäässä, Loviisassa, Turussa ja Lahdessa.
Sibeliuksen syntymäpäivä 8. joulukuuta on virallinen liputuspäivä. Se on samalla suomalaisen musiikin päivä.
kiitos tektistä. se oli tosi hyvää ja mukavaa
Tämä on ensimmäinen kerta, kun tiedän tästä kuuluisasta muusikosta. Hän on erittäin kuuluisa ja melkein kaikki suomalaiset tietävät hänen olevan erittäin hyvä muusikko.