Ambulanssi ajaa Meilahden sairaalan eteen Helsingissä.

Koko maailmassa on poikkeustilanne uuden koronaviruksen takia. Rajoitusten tavoite on se, että sairaaloissa on tilaa kaikille sairastuneille.

Sanastoa koronaviruksesta: Taudin vaikutus ihmisten elämään

Koko maailmassa leviää uusi koronavirus, joka aiheuttaa vakavan taudin joillekin ihmisille. Selkosanomat selittää yleisiä sanoja ja käsitteitä, jotka liittyvät koronavirukseen.

Kriisi 

Kriisi on tilanne, johon emme voi täysin varautua. Kriisin aiheuttaa yllättävä tapahtuma tai uusi tilanne, esimerkiksi sairaudet, luonnonkatastrofit, sodat, ero tai läheisen ihmisen kuolema. 

Kriisin aikana elämä on vaikeaa. Elämä muuttuu ja täytyy toimia eri tavalla kuin aiemmin. Myöhemmin kriisi helpottaa ja yleensä loppuu.  

Poikkeustilanne ja rajoitukset 

Poikkeustilanteen aikana elämä on erilaista kuin normaalisti. Koronakriisi on aiheuttanut poikkeustilanteen koko maailmaan. 

Poikkeustilanteeseen liittyy monenlaisia rajoituksia. Emme saa esimerkiksi kyläillä tai kokoontua suuriin joukkoihin. Kun käymme kaupassa tai apteekissa, meidän täytyy säilyttää turvaväli. Ravintolat ja kahvilat ovat kiinni. Joissakin maissa on ulkonaliikkumiskielto eli ulos ei saa mennä. 

Riskiryhmä 

Riskiryhmään kuuluu ihmisiä, joilla on suurempi riski sairastua vakavasti.  

Vakavan koronavirustaudin riskiryhmään kuuluvat yli 70-vuotiaat ihmiset. Riskiryhmään kuuluu myös ihmisiä, joilla on jo ennestään jokin sairaus. Koronavirustauti on vaarallinen erityisesti henkilöille, joiden sairaus heikentää keuhkojen tai sydämen toimintaa. Koronavirustauti on vaarallinen myös henkilöille, joiden sairaus heikentää elimistön vastustuskykyä.  

Jos kuulut riskiryhmään, sinun kannattaa olla varovainen ja pysyä kotona. Voit ulkoilla, mutta pysy kaukana muista ihmisistä.

Lue myös muut sanaselitykset koronaviruksesta:

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Sanastoa koronaviruksesta: Taudin vaikutus ihmisten elämään”

  1. Faleeha ,AL-shammari

    Kriisiä esiintyy muun muassa tulvissa, sairauksissa ja luonnonkatastrofeissa, ja kohtaamme muutama talouskriisi

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste