Anne Borgström katsoo ja vertailee erilaisia säätietoja monista lähteistä, kun hän tekee sääennusteen.

Anne Borgström katsoo ja vertailee erilaisia säätietoja monista lähteistä, kun hän tekee sääennusteen.

Ei ole helppoa ennustaa säätä

Sää kiinnostaa ihmisiä, koska se vaikuttaa meihin kaikkiin. Euroopan säätä hallitsevat matalapaineet, jotka tulevat Atlantilta. Siksi sää vaihtelee nopeasti.

Suomenkaan säätä ei ole helppo ennustaa. Meteorologi Anne Borgström kertoo, mistä tämä johtuu. Hän on esiintynyt televisiossa sääkarttojen äärellä 1990-luvun puolivälistä asti.

– Pidin koulussa matematiikasta ja luonnontieteistä. Kun aloin opiskella säätiedettä, yllätyin. Luulin, että opinnoissa olisi ollut enemmän maantiedettä, mutta säätiede onkin enemmän  matematiikkaa ja fysiikkaa, sanoo Borgström.

Borgström työskenteli aluksi Ilmatieteen laitoksella. Hän ei ollut ajatellut uraa tv-meteorologina.

– Nuorempana en pitänyt ollenkaan esiintymisestä. Mutta nyt olen ollut meteorologina televisiossa jo monta vuotta, ja pidän siitä.

Palautetta asuista Katsojat antavat palautetta, mutta  harvoin vääristä sääennusteista.

– Katsojat muistuttavat usein, että ihmisiä asuu myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Meille sanotaan joskus, että emme kerro tarpeeksi Lapin säästä.

– Ihmiset eivät kommentoi kovin paljon sääennusteita. Enemmän he kommentoivat sitä, miten olemme studiossa, mitä meillä on päällä ja mitä sanoja käytämme.

Mitä ovat matala- ja korkeapaine?

Television sääennusteissa meteorologit puhuvat usein matalapaineesta ja korkeapaineesta. Mitä ne ovat ja miten ne vaikuttavat säähän?

Korkeapaine on alue, jossa ilmanpaine on korkeampi kuin sen ympäristössä. Korkeapaineessa kylmä ilma painuu alas kohti lämmintä ilmaa. Tästä seuraa tavallisesti se, että pilvet haihtuvat ja aurinko paistaa.

Kesällä korkeapaineen aikana on usein lämmintä, ja talvella korkeapaineen aikana sää viilenee.

Matalapaine on korkeapaineen vastakohta. Matalanpaineen aikana lämmin ilma nousee ylöspäin ja kohtaa kylmän ilman. Silloin syntyy kosteutta ja pilviä. Pilvistä sataa usein vettä.

Jos ilmanpaineen ero on suuri ilmamassojen välillä, tuulee kovaa.

Euroopan säätä hallitsevat usein matalapaineet, jotka liikkuvat Atlantilta lännestä kohti itää. Koska matalapaineet liikkuvat nopeasti, sää voi muuttua nopeasti. Tämän takia Euroopan säätä on vaikea ennustaa pitkäksi aikaa.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Ei ole helppoa ennustaa säätä”

  1. Noora

    Tosi hyvä uutinen!

  2. Vaari

    Tosi hyvä ja asiallinen juttu.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste