Opiskelijat valitsivat rakennuspaikaksi Juuan kunnan Itä-Suomessa, sillä Juuka on talvella hyvin kylmä paikka. Pakkasta täytyy olla ainakin -15 astetta, että jäärakentaminen onnistuu.
Viime vuonna Juukaan valmistui maailman suurin jääkupoli. Tänä vuonna opiskelijat kokeilivat, kuinka korkean tornin jäästä voi rakentaa. He suunnittelivat jääkirkon, jonka mallina oli Sagrada Familian katedraali Barcelonassa Espanjassa.
Joulukuussa Juukaan saapui 80 opiskelijaa eri puolilta Eurooppaa rakentamaan kirkkoa. Avuksi he saivat 200 suomalaista talkoolaista.
Aluksi valmistettiin muovista muotit, joiden ympärille kirkko rakennettiin. Samalla odotettiin, että ilma kylmenee. Tammikuun alussa pakkasta oli tarpeeksi.
Kirkko rakennettiin siten, että muotteihin puhallettiin ilmaa. Sen jälkeen niiden päälle ruiskutettiin pykriittiä. Pykriitti on veden ja sahajauhojen sekoitusta. Se on kovempaa kuin jää. Kirkon tornit näyttivät aivan suklaalta, kun ne oli päällystetty pykriitillä.
Lopuksi tornien päälle ruiskutettiin vettä. Näin tornit saivat valkoisen värin, ja jääpuikkoja muodostui tornien pintaan.
– Kirkko piti saada nopeasti valmiiksi ennen kuin sää lämpeni. Talkoolaiset tekivät neljä viikkoa töitä päivällä ja yöllä.
– Joidenkin opiskelijoiden mielestä hauskinta oli työskennellä yöllä, projektin koordinaattori Tuula Ikonen-Graafmans kertoo.
Ensimmäisenä valmistui neljä tornia, joista kaksi on 21 metriä korkeita. Ne ovat maailman korkeimmat jäätornit. Niiden molemmilla puolilla on hieman matalammat, 18 metriä korkeat tornit. Sitten ilma lämpeni, ja rakentaminen piti lopettaa.
– Kirkon keskiosaa ehdimme vain aloittaa. Tuuli hajotti sitä, ja se romahti. Korkeimman tornin piti olla yli 30 metriä korkea, mutta se jäi kesken. Tornin huipulle kuuluva risti on nyt tornin pohjalla.
– Jos ilma kylmenee, jatkamme tornin rakentamista, mutta tämäkin on ihan hyvä tulos neljässä viikossa, Tuula Ikonen-Graafmans toteaa.
Kirkon avajaisia vietettiin kaksi viikkoa sitten. Sen jälkeen kirkkoon on tutustunut lähes 3000 henkeä.
Kuvia ja videoita jääkirkon rakentamisesta on osoitteessa
www.juuka.fi/fi/jaahankkeet