Anders Wikström on Koko Suomi leipoo -ohjelman voittaja.

Anders, mestarileipoja

Anders Wikström tuli tunnetuksi tv-ohjelmasta Koko Suomi leipoo. Ohjelmassa Anders leipoi niin hyvin, että voitti koko kilpailun. Arkisin hän on Aktia-pankin tiedottaja.

Milloin ja miten kiinnostuit leipomisesta?
– Innostuin leipomisesta jo lapsena, kun sain olla mukana keittiössä. Koska pidin makeista leivonnaisista, leipominen oli minulle mieluista. Innostuin, kun huomasin, että opin koko ajan lisää leipomisesta. Jo 14-vuotiaana tein kaikki leivonnaiset veljeni ylioppilasjuhliin.

 Miten sinusta tuli mestarileipoja?
– Harjoitus tekee mestarin. Aloitin harjoittelun jo silloin pienenä. Olen myös näppärä käsistäni ja tavoittelen täydellisyyttä. Haluan, että lopputulos on täydellinen. Nuorempana olin erityisen tarkka siitä, että lopputulos näytti samalta kuin keittokirjan kuvassa.

Miksi lähdit mukaan Koko Suomi leipoo -kilpailuun?
– Työkaverini kehottivat minua osallistumaan. Aluksi kieltäydyin, mutta he jatkoivat inttämistä. Lopulta täytin hakemuksen, ja minut valittiin kilpailuun osallistujaksi.

 Millaista kilpailussa oli?
– Se oli hieno kokemus. Kilpailun muut osallistujat olivat oikein mukavia. Vaikka kilpailimme keskenämme, olimme myös kavereita ja autoimme toisiamme. Kilpaileminen oli kuitenkin myös todella stressaavaa. Kuvauksia oli joka päivä kahden ja puolen viikon ajan. Joka päivä leivoimme kaksi leivonnaista.  Välillä minulla oli tosi kova stressi. En esimerkiksi muistanut, olinko laittanut hiivaa taikinaan. Kävelin kotona myös unissani jääkaapille ja luulin, että kilpailu oli käynnissä. Heräsin ja tajusin, että sain mennä takaisin nukkumaan.

 Miksi juuri sinä voitit kilpailun?
– Tietenkin tiedän, että olen hyvä leipomaan. Aluksi en kuitenkaan menestynyt kovin hyvin kilpailussa. Ensimmäisessä osakilpailussa kakun täyte suli lämpimässä.
Toisessa osakilpailussa sain kritiikkiä rumista karjalanpiirakoistani. Varmaankin kritiikin ansiosta aloin yrittää vielä kovemmin. En halunnut enää hävitä, kun olin voittanut muutaman osakilpailun.

 Mitä voitosta on seurannut?
– Mielestäni kehityin kilpailun aikana tosi paljon leipojana, koska sain niin paljon palautetta. Tietenkin oli hauskaa voittaa. Uskon, että voittoni ansiosta myös monet miehet ovat alkaneet harrastaa leipomista. Aikaisemmin leipomista pidettiin ehkä enemmän vain naisten juttuna.

Mikä on lempileivonnaisesi?
– Tämä on ehkä vähän tylsää, mutta pidän itse eniten korvapuusteista. Kun menen kahvilaan, ihailen kauniita kakkuja ja leivonnaisia, mutta tilaan lopulta korvapuustin.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste