Selkosanomat

Siirry suoraan sisältöön
  • Etusivu
  • Kotimaa
  • Ulkomaat
  • Urheilu
  • Viihde
  • Teema
  • Uutisarkisto
  •  Uutisia kuvilla
Olet tässä: Etusivu » Teema

Maantieteilijä kirjoittaa maapallosta

26.1.2021 Laura Ertimo kirjoittaa kirjoja, jotka käsittelevät maantiedettä. Ertimo on maantieteilijä. Hän sai Tietopöllö-palkinnon viime vuonna.

Saamelaisten kansallispäivää vietetään tänä vuonna etänä

26.1.2021 Saamenmaalla kaamosaika loppui tammikuussa. Pohjoisessa on jo nähty auringon ensisäteet.

Tarinoita ja tietoa selkokirjoista

26.1.2021 Selkokirjat tarjoavat lukijoille tarinoita, tietoja ja tunteita. 

Muista harjata hampaasi

12.1.2021 Suomalaisten hampaat ovat aika hyvässä kunnossa. Hampaita kannattaa kuitenkin hoitaa huolellisesti ja säännöllisesti. Näin sanoo Leo Tjäderhane.

Tipaton tammikuu kannattaa

12.1.2021 Tipattoman tammikuun tavoite on, että ihmiset miettivät, kuinka paljon he käyttävät alkoholia.

Selkokielinen lukuhaaste auttaa löytämään lukemista

12.1.2021 Uusi vuosi on kiva aloittaa hyvillä kirjoilla. Uutta lukemista voi löytää esimerkiksi niin, että osallistuu lukuhaasteeseen. Pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastot järjestävät joka vuosi lukuhaasteen, joka innostaa lukemaan erilaisia kirjoja.

Kirkon täytyy olla turvallinen

11.1.2021 Kari Kanala on pappi, joka on tuttu myös tv:stä. Hän on esiintynyt ohjelmissa Masked Singer ja Ensitreffit alttarilla. Miten Kari Kanala viettää joulua?

Sanastoa koronaviruksesta: Epidemian hallinta

11.1.2021 Koko maailmassa leviää uusi koronavirus, joka aiheuttaa vakavan taudin joillekin ihmisille. Selkosanomat selittää yleisiä sanoja ja käsitteitä, jotka liittyvät koronavirukseen.

Roope kerää talteen tyhjät pullot

11.1.2021 Pullonkerääjäkoira Roope pitää ympäristön siistinä. Koirasta on tullut Turussa suuri julkkis. Roope on emäntänsä Mirjami Kujanpään kanssa aamulenkillä Turun Runosmäessä. Koira haistelee innokkaasti ruohoa. Sitten se huomaa pensaan juurella tyhjän oluttölkin.

Sanastoa koronaviruksesta: Koronaviruksen testaaminen ja jäljittäminen

10.1.2021 Koronavirus leviää yhä, mutta Euroopassa se leviää hitaammin kuin aiemmin. Selkosanomat selittää sanoja, jotka liittyvät viruksen testaamiseen ja jäljittämiseen.  

Sanastoa koronaviruksesta: Koronavirus ja koronavirustaudin leviäminen

10.1.2021 Koko maailmassa leviää uusi koronavirus, joka aiheuttaa vakavan taudin joillekin ihmisille. Selkosanomat selittää yleisiä sanoja ja käsitteitä, jotka liittyvät koronavirukseen.

Sanastoa koronaviruksesta: Viruksen tartunnan ehkäiseminen

10.1.2021 Koko maailmassa leviää uusi koronavirus, joka aiheuttaa vakavan taudin joillekin ihmisille. Selkosanomat selittää yleisiä sanoja ja käsitteitä, jotka liittyvät koronavirukseen.

Sanastoa koronaviruksesta: Taudin vaikutus ihmisten elämään

10.1.2021 Koko maailmassa leviää uusi koronavirus, joka aiheuttaa vakavan taudin joillekin ihmisille. Selkosanomat selittää yleisiä sanoja ja käsitteitä, jotka liittyvät koronavirukseen.

Erilaisia oluita on nyt todella paljon

14.12.2020 Ennen oli valittavana vain muutama olutnimike. Nyt niitä on satoja, miten niistä saa tolkkua?

Neulominen on monipuolinen harrastus

14.12.2020 Mitä neulominen tarkoittaa? Neulominen tarkoittaa menetelmää, jossa erilaisten puikkojen avulla valmistetaan langoista esimerkiksi vaatteita ja asusteita. Niitä sanotaan neuleiksi.

Ninan työ on puuhailua ja leikkiä

13.12.2020 Nina Wileniuksella on ollut paljon mielikuvitusta pienestä saakka. Nyt aikuisena mielikuvitus on suuri osa hänen työtään. Nina Wileniuksen perheessä riittää vilskettä. Ninalla on neljä lasta ja neljä koiraa. Suurperheen äitinä Nina on tottunut keksimään ideoita ja ja käyttämään mielikuvitustaan.

Kohti parempaa tulevaisuutta

1.12.2020 Elina Hiltunen on tulevaisuudentutkija. Hän selvittää sitä, millaista elämä on tulevaisuudessa. Elina Hiltusen mietteitä Kasvokkain-haastattelussa.

Fazer tietää, mikä maistuu hyvältä

1.12.2020 Fazer on tunnettu herkullisista tuotteistaan Suomessa ja ulkomailla. Fazer perustettiin melkein 130 vuotta sitten.

Tarja Halonen arvostaa yhteistyötä

19.11.2020 Presidentti Tarja Halonen on edelleen ahkera yhteiskunnallinen keskustelija. Presidentti Halonen uskoo yhdenvertaisuuden voimaan.

Eläimiä täytyy kohdella hyvin

19.11.2020 Eläinsuojelukeskus Tuulispää on eläinten turvakoti. Se sijaitsee Somerolla. Tilalla asuu yli 70 maatila- ja tuotantoeläintä ja Piia Anttonen.

Kahden kaupungin Egypti-näyttely

19.11.2020 Muinainen Egypti kiehtoo monia. Faraoiden aikaan pääsee tutustumaan kaksoisnäyttelyssä. Egyptin valtakunta oli tuhansien vuosien aikakausi. 3 000 vuotta kestänyt kausi on valtavan pitkä aika.

Peter Nyman on utelias

5.11.2020 Peter Nyman on toimittaja ja juontaja. Monet muistavat hänet ohjelmasta Uutisvuoto. Mitä Peter Nyman tekee nykyään?

Hiljaisuudesta voimaa

5.11.2020 Eija Nurmio ja Mari Vainio kirjoittivat kirjan, joka käsittelee hiljaisuutta, pysähtymistä ja oman itsensä kuuntelemista.

Hyvä ruoka kuuluu kaikille

21.10.2020 Hanna Gullichsen nauttii hyvästä ruoasta. Hanna pitää Hanna G -ruokablogia ja on myös aktiivinen sosiaalisessa mediassa.

Verenluovuttajia tarvitaan myös tulevaisuudessa

21.10.2020 Verta ei voi korvata lääkkeillä. Siksi on tärkeää, että vapaaehtoiset luovuttavat verta. Veripalvelu tarvitsee joka arkipäivä 800 luovuttajaa. On tärkeää luovuttaa verta myös poikkeusoloissa koronaviruksen aikana.

Tietoa sivustosta | Ota yhteyttä | Tilaa Selkosanomat |  Selkosanomat Facebookissa

Yhteystiedot:

Selkosanomat
Linnoitustie 2B
02600 ESPOO
Puhelin: (09) 34809 240
Sähköposti: selkokeskus@kvl.fi

Toimitus:

Päätoimittaja: Petri Kiuttu

Toimittajat: Heidi Ahlström, Markku Juusola, Kaisa Kaatra, Betty Marschan, Maria Österlund

Tekniikka: Kehitysvammaliitto / Papunet

Julkaisija: Selkokeskus / Kehitysvammaliitto

Muita sivustoja:

Selko.fi -sivut

Selkokeskuksen sivut

YLE:n selkouutiset

Vastuullista journalismia

Saavutettavuusseloste

© 2021 Selkosanomat