Nopeusvalvontakameroita kutsutaan peltipoliiseiksi. Kamerat valvovat autojen nopeuksia ja ottavat kuvan, jos joku ajaa liian kovaa. Autoilijalle lähetetään sakkolappu kotiin, jos hän on ajanut liian kovaa.

Nopeusvalvontakameroita kutsutaan peltipoliiseiksi. Kamerat valvovat autojen nopeuksia ja ottavat kuvan, jos joku ajaa liian kovaa. Autoilijalle lähetetään sakkolappu kotiin, jos hän on ajanut liian kovaa.

Yhä enemmän peltipoliiseja

Poliisi hankkii 50 uutta kameraa, joilla se valvoo nopeusrajoituksia. Pian teiden varsilla on 150 kameraa, jotka ottavat kuvan, jos joku ajaa ylinopeutta.

Onko se hyvä vai huono asia? Tietysti on hyvä, että poliisi valvoo, ettei joku aja kauheaa ylinopeutta. Kova ylinopeus lisää auto-onnettomuuden riskiä liikenteessä.

Mutta tarvitsemmeko me lisää valvontakameroita eli peltipoliiseja? Teillä on jo nyt monta kameraa valvomassa. Autoilijat pelkäävät ylinopeussakkoja ja monet jarruttavat kameratolpan luona. Se voi johtaa nykivään ajotyyliin.

Valvontakameroiden sijaan teillä voisi olla enemmän poliiseja valvomassa liikennettä. He voisivat valvoa, ettei liikenteessä tapahdu myös jotakin muuta vaarallista. Esimerkiksi ohitukset voivat olla vaarallisia.

Ongelmana on, että rahaa on vähän. On halvempaa hankkia kameroita valvomaan liikennettä kuin palkata lisää poliiseja.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste