Suomessa tunnetuin valeuutisten levittäjä on MV-lehti. Siitä on tehty kymmeniä rikosilmoituksia, joita poliisi tutkii parhaillaan.

Suomessa tunnetuin valeuutisten levittäjä on MV-lehti. Siitä on tehty kymmeniä rikosilmoituksia, joita poliisi tutkii parhaillaan.

Valeuutinen vain matkii oikeaa uutista

Valeuutisista on puhuttu viime aikoina paljon. Valeuutinen näyttää oikealta uutiselta, mutta sen sisältö ei ole totta.

Valeuutiset leviävät helposti sosiaalisessa mediassa, kuten Facebookissa.

Oikeat uutiset noudattavat monia yhteisiä sääntöjä. Oikeat uutiset esimerkiksi perustuvat tosiasioihin. Mielipiteet ja tosiasiat erotetaan toisistaan.

Valeuutiset eivät noudata näitä sääntöjä. Valeuutisten tarkoitus on johtaa ihmisiä harhaan. Valeuutisten tekijät haluavat esimerkiksi lisätä omien mielipiteidensä kannatusta. Valeuutiset levittävät usein väärää tietoa esimerkiksi vähemmistöistä tai maahanmuuttajista.

Asian tekee monimutkaiseksi se, että jotkut poliitikot väittävät oikeita uutisia valeuutisiksi. Näin tekee usein Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump. Ja Suomen puolustusministeri Jussi Niinistö väitti talvella, että Ylen uutinen kaksoiskansalaisista oli valeuutinen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste