Jotkut lupaavat esimerkiksi lopettaa tupakan polton tai aloittaa kuntoilun. Uudenvuodenlupaus on päätös siitä, että ihminen muuttaa jotakin elämässään.
Ihmiset tekivät uudenvuodenlupauksia jo monta tuhatta vuotta sitten. Babylonialaiset olivat kansa, joka asui Lähi-idässä 4 000 vuotta sitten. Myös babylonialaiset tekivät uudenvuodenlupauksia. He lupasivat maksaa velkansa ja palauttaa tavarat, joita he olivat lainanneet.
Nykyään uudenvuodenlupaukset eivät ole vakavia päätöksiä. Melko harvat ihmiset pitävät lupauksensa. Tutkimukset osoittavat, että vain yksi ihminen kymmenestä pitää uudenvuodenlupauksensa. Mutta miksi? Siksi, että ihmiset tekevät liian vaikeita lupauksia. Paras lupaus kuitenkin on, että tekee parhaansa.