Näitä raketteja kutsutaan ilotulitteiksi. Ne ovat suosittuja koko maailmassa.
Ilotulitteet ovat kuitenkin haitallisia luonnolle. Ilotulitteissa on esimerkiksi lyijyä, joka ei saa levitä luontoon. Lyijy on metalli, joka on myrkyllinen ihmisille ja eläimille.
Ilotulitteista jää myös roskaa ja ne pelottavat eläimiä. Monet kotieläimet ja villit eläimet pelkäävät ilotulitteiden räjähdyksiä todella paljon.
Monet ihmiset vastustavat ilotulitteita. Osa haluaa kieltää ilotulitteet kokonaan, mutta osan mielestä pieniä raketteja voi ampua.
Miten uutta vuotta voisi juhlia ilman ilotulitteita? Monet kaupungit järjestävät esityksiä, joissa on laservaloja. Suuret valon säteet heijastetaan taivaalle eri muodoissa. Esitys näyttää melkein samalta kuin ilotulitteet, ja se on paljon parempi eläimille ja luonnolle.