Grönlannissa on värikkäitä puutaloja. Meri on sininen.

Grönlanti on maailman suurin saari. Se sijaitsee Atlantin ja Pohjoisen jäämeren välissä, Kanadan lähellä. Kuvassa on Kulusukin kaupunki.

Trump haluaa ostaa Grönlannin

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump on taas onnistunut herättämään keskustelua. Trump on sanonut, että hän haluaa ostaa Grönlannin.

Tanskan pääministeri Mette Frederiksen luuli ensin, että Trump vitsailee. Hän vastasi, että Grönlanti ei ole myynnissä. Hän sanoo, että Grönlanti ei ole tanskalainen, vaan grönlantilainen.

Trump sanoi, että hän on tosissaan. Hän suunnitteli vierailua Tanskaan syyskuun alussa, mutta nyt hän ei aiokaan matkustaa. Hän on vihainen, koska Tanska ei halua keskustella Grönlannin myynnistä.

Tanskan ulkoministeriö on sanonut, että Grönlannissa on paljon mineraaleja, puhdasta vettä ja jäätä, kalaa ja uusiutuvaa energiaa.
– Me myymme mielellämme näitä, mutta me emme ole myynnissä.

Grönlanti kuuluu Tanskalle, mutta sillä on itsehallinto. Grönlannissa asuu noin 56 000 ihmistä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste