Talvisää vaihtui syyssääksi. Nyt tarvitaan taas sateenvarjoja ja kumisaappaita.

Talvisää vaihtui syyssääksi. Nyt tarvitaan taas sateenvarjoja ja kumisaappaita.

Talvi muuttui takaisin syksyksi

Nyt sää on jälleen tärkeä keskustelunaihe, varsinkin Etelä-Suomessa. Talvi tuli jo marraskuun alussa. Oli kylmää ja paljon lunta.

Muutamassa päivässä satoi 20 senttiä lunta. Talven ystävät riemuitsivat. Hiihtoseurat tekivät hiihtolatuja. Lapset etsivät kelkkansa ja laskivat mäkeä.

Oli valkoista, valoisaa ja kaunista. Ihanaa, sanoivat monet. Toisten piti lapioida paljon lunta. He eivät olleet yhtä onnellisia. Mutta sitten sään haltiat katsoivat kalenteria.

– Vai niin, on vasta marraskuu. Etelä-Suomessa ei pitäisi vielä olla talvi, ne ehkä ajattelivat.

Niinpä tuli plusasteita ja sadetta. Nyt lumesta on jäljellä vain pieniä likaisia laikkuja. Tiet ja pihat ovat sulia. Ja pimeys on palannut.

Nyt keskustelu talven saapumisesta voi alkaa uudelleen. Onkohan meillä valkoinen joulu tänä vuonna?

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste