Klaukkala on Nurmijärven suurin keskus. Se ei ole kovin iso. Yhä useammat haluavat asua isommissa keskuksissa eli kaupungeissa.

Klaukkala on Nurmijärven suurin keskus. Se ei ole kovin iso. Yhä useammat haluavat asua isommissa keskuksissa eli kaupungeissa.

Takaisin kaupunkeihin

Nurmijärvi-ilmiö oli yleinen puheenaihe 10 vuotta sitten. Matti Vanhanen oli silloin pääministeri. Hän asui omakotitalossa Nurmijärvellä.

Hän kehui elämäntapaa, jossa ihmiset asuvat isoissa taloissa maaseudulla. Elämäntapaan kuului se, että asukkaat ajoivat kaupunkeihin autolla töihin ja ostoksille. Tätä kutsuttiin Nurmijärvi-ilmiöksi.

Silloin monet perheet muuttivat Helsingistä Uudenmaan pieniin kuntiin isoihin omakotitaloihin.

Nyt ihmisten mieli on muuttunut. Uuden selvityksen mukaan Uudenmaan pienten kuntien asukkaat haluavat pieniin asuntoihin kuntien keskustaan. Ihmiset haluavat, että kaupat, palvelut ja tapahtumat ovat lähellä. Junalla pitää päästä helposti ja nopeasti töihin.

Ongelma on nyt se, että pienet kunnat eivät ole rakentaneet kunnon keskuksia. Esimerkiksi Nurmijärvellä on yli 40 000 asukasta, mutta ei yhtään isoa keskusta. Monet ihmiset muuttavat takaisin kaupunkeihin.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste