Syksyinen sää Helsingissä Eirassa. Kolmasosa suomalaista asuu Etelä-Suomen suurien kaupunkien alueilla.

Syksy pitenee

Maapallolla on nykyään lämpimämpää kuin ennen. Lumi sulaa ja meren pinta nousee. Ilman lämpötila nousee.

Myös Suomessa sää on muuttunut. Erityisesti Suomen talvi on lämpimämpi kuin ennen.

Tulevaisuudessa syksy on ehkä pisin vuodenaika Suomessa. Syksy voi kestää puoli vuotta. Ehkä myös kesästä tulee pidempi kuin ennen, mutta talvesta tulee lyhyempi.

Tutkijat kertovat suurista muutoksista, jotka johtuvat ilmaston lämpenemisestä. Tätä kutsutaan ilmastonmuutokseksi.

Ilmasto on sää, joka on tavallinen jollekin tietylle alueelle. Suomen ilmasto on melko kostea, koska Suomessa sataa vettä tai lunta ympäri vuoden.

Ajattele, jos syksy vain jatkuisi ja jatkuisi. Sataisiko Suomessa silloin enää lunta? Kyllä sataisi. Ainakin Pohjois-Suomessa.

Kolmasosa suomalaisista asuu Etelä-Suomessa. Heille syksystä voi tulla pisin vuodenaika.

Mitä mieltä olit jutusta?


Yksi kommentti uutiseen “Syksy pitenee”

  1. Tip

    Hyvää sain minä uutta tietoa olen en paljon ymmärrä tämä ihaan oko

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste