Liike puolustaa ihmisarvoa, tasa-arvoa ja tiedettä. Silakkaliike ei hyväksy rasismia, fasismia, syrjintää tai ilmastonmuutoksen kieltämistä.
Silakkaliikkeen perusti Johannes Koski joulupäivänä. Koski kertoo, että hän sai innoituksen Italian Sardiiniliikkeestä.
Silakkaliikkeen nimi tulee siitä, miltä tuntuu olla mielenosoituksessa. Tuntuu kuin olisi sardiini säilykepurkissa. Sardiinit ovat pieniä kaloja, jotka ovat heikkoja yksin. Parvessa ne kuitenkin pärjäävät.
Silakkaliike ei ole minkään poliittisen puolueen edustaja. Liikkeen yksi perustaja Johannes Koski on kuitenkin ollut eduskuntavaaleissa ehdolla feministisen puolueen ehdokkaana. Liike suunnittelee mielen- osoitusta, joka järjestetään Helsingissä helmikuun alussa.
Lähde Yle