Polkupyörävarkaudet ovat yleisiä eli niin sanottuja massarikoksia. Poliisi ei välttämättä tutki pyörävarkautta, koska sillä ei ole siihen aikaa.

Polkupyörävarkaudet ovat yleisiä eli niin sanottuja massarikoksia. Poliisi ei välttämättä tutki pyörävarkautta, koska sillä ei ole siihen aikaa.

Poliisi ei tutki kaikkia rikoksia

Poliisi ei tutki kaikkia rikoksia, jotka ilmoitetaan. Helsingin Sanomat sai vuoden alussa selville, että Itä-Uudenmaan poliisilla on asiasta ohjeet.

Myöhemmin kävi ilmi, että tällaisia sopimuksia on myös muissa poliisipiireissä.
Näitä rikoksia kutsutaan massarikoksiksi. Poliisit jättävät pienempiä rikoksia ja massarikoksia tutkimatta, jotta se voisi keskittyä vakavampiin rikoksiin.
Esimerkiksi tavallisia varkauksia ei välttämättä tutkita. Tämä johtuu siitä, että poliiseja on liian vähän.
Muihin maihin verrattuna Suomessa on vähän poliiseja. Ruotsissa on kaksi poliisia tuhatta asukasta kohden. Suomessa on keskimäärin 1,3 poliisia tuhatta asukasta kohden. Suomessa on kaikkiaan 7 200 poliisia. Poliisi sanoo, että se tekee kaikkensa, jotta kansalaiset kokevat olonsa turvalliseksi.

Lähteet HS, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste