Nuuska on tupakkatuote, jota käytetään ylä- tai alahuulen alla. Nuuska sisältää nikotiinia, joka imeytyy verenkiertioon limakalvoista.

Pitäisikö nuuska laillistaa?

Nuuskan käyttö on lisääntynyt Suomessa. THL:n kyselyn perusteella jopa joka viides nuori mies käyttää nuuskaa.

Nuuskaaminen on lisääntynyt 20 viime vuoden aikana.

Nuuskan käytön yleisyys on outoa erityisesti siksi, että nuuskan ostaminen ja myyminen on kielletty Suomessa. Nuuskan laillinen myynti loppui jo vuonna 1995, kun Suomi liittyi EU:hun.

Nuuskan käyttäminen on virallisesti laillista EU:n alueella ainoastaan Ruotsissa. Ruotsi vaati nuuskan myynnille poikkeusluvan sillä perusteella, että se kuuluu ruotsalaiseen perinteeseen.

Suomalaiset saavat ostaa nuuskaa laillisesti Ruotsista. Nuuskan jälleenmyynti on kuitenkin laitonta. Nuuskaa salakuljetetaan Ruotsista ja myydään. Nuuskan jälleenmyynnistä saa sakkoja.

Osa kansanedustajista haluaa laillistaa nuuskan käytön Suomessa. Valtio saisi myynnistä verotuloja ja myynti olisi säänneltyä.

Mitä mieltä olit jutusta?


2 kommenttia uutiseen “Pitäisikö nuuska laillistaa?”

  1. Jykä

    Ei pidä laillistaa, se lisäisi käyttöä ja nikotiiniriippuvuutta. Tyhmää ja sotkuista touhua muutenkin!

  2. Eeva N em

    Ei pidä laillistaa !

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste