Tämä on tosiasia, josta meidän ei tarvitse väitellä. Suomalaiset väittelevät kuitenkin siitä, onko juhannus alku vai loppu.
Perinteisesti suomalaiset ovat ajatelleet, että kesä alkaa juhannuksesta. Siksi monet suomalaiset aloittavat loman juhannuksena.
Aina löytyy myös joku, jonka mielestä juhannuksen jälkeen kuljetaan jo kohti syksyä. Joku voi jopa kertoa, kuinka monta päivää on jäljellä jouluun. Se ei ole kovin piristävää.
On tietenkin totta, että 22. kesäkuuta on kesäpäivänseisaus. Se tarkoittaa, että aurinko on korkeimmillaan pohjoisella pallonpuoliskolla. Päivä on vuoden pisin ja yö on vuoden lyhyin. Sen jälkeen päivät alkavat taas lyhetä ja illat pimentyä.
Kuitenkin meillä on juhannuksen jälkeen vielä monta, monta pitkää ja valoisaa päivää jäljellä. Voimme varmasti odottaa syksyyn, ennen kuin alamme puhua joulusta. Nautitaan vielä kesästä ja valosta!