Kuvassa on osa meidän galaksistamme, jonka nimi on Linnunrata. Kuva on otettu valtavalla kaukoputkella, jota kutsutaan teleskoopiksi. Tämä teleskooppi on Chilessä.

Onko avaruudessa elämää?

Avaruus on todella suuri. Se on suurempi kuin osaamme edes kuvitella.

Kun tutkijat puhuvat avaruuden koosta, päässä alkaa pyöriä.

Lisäksi avaruus kasvaa koko ajan. Jossakin avaruudessa on varmasti elämää. Ehkä suuria ja ihmeellisiä olentoja tai todella pieniä mikrobeja. Mikrobeja ovat esimerkiksi bakteerit, homeet ja jotkin levät. Mikrobit ovat eläviä olentoja, vaikka ne voi nähdä vain mikroskoopilla.

Tutkijat yrittävät löytää elämää muilta planeetoilta. Maan lähellä ovat planeetat Mars ja Venus. Monet tutkijat ovat etsineet merkkejä elämästä Marsilla, mutta he eivät ole löytäneet vielä mitään.

Viimeisin tutkijoiden löytö liittyy Venukseen. Venuksen ympärillä on pilviä, joissa on vähän fosfiini-kaasua. Fosfiini-kaasua on myös maapallon ilmakehässä. Fosfiini syntyy mikrobeista. Se tarkoittaa, että ehkä myös Venuksella voi olla pieniä mikrobeja eli elämää.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste