Hyönteisiä ovat hyödyllisiä eliöitä. Kuvassa on vasemmalla muurahaisia ja oikealla hyttynen eli itikka. Hyönteisten kuvat on suurennettu.

Muurahaisia ja hyttysiä

Hyönteiset heräävät kesällä. Ne ryömivät esiin koloistaan, kun aurinko alkaa lämmittää.

Muurahaiset ovat hauskoja pieniä hyönteisiä, jotka kuuluvat pistiäisiin. Näyttää aivan siltä, että muurahaisilla on koko ajan tekemistä. Ne eivät pysähdy ikinä.

Muurahaiset kuljettavat pieniä tikkuja ja lehtiä. Ne rakentavat pesää ja etsivät ruokaa. Muurahaisten pesää kutsutaan keoksi.

Muurahaiset syövät esimerkiksi toukkia, siemeniä ja sieniä. Jotkut muurahaiset käyttävät ravinnokseen makeaa mehua, jota ne saavat kirvoista. Sanotaan, että muurahaiset lypsävät kirvoja, kun ne juovat mehua.

Talvella muurahaiset ovat horroksessa. Silloin ne nukkuvat muurahaiskeon alaosassa eli kellarissa. Muurahaiskeosta näkyy vain osa maan pinnan yläpuolella. Osa keosta on maan alla.

Muurahaiset ovat hyödyllisiä hyönteisiä. Muurahaiset käyttävät ravinnokseen tuholaisia eli sellaisia hyönteisiä, jotka syövät puita ja kasveja. Muurahaiset myös hoitavat muurahaiskeon ympäristöä.

Hyttynen on hyödyllinen mutta ikävä

Hyttynen on ärsyttävä pieni hyönteinen. Se surisee ja imee verta. Myös hyttyset heräävät eloon kesällä.

Talvella hyttyset talvehtivat munina. Samat hyttyset eivät siis pure sinua kesästä toiseen.

Naaraspuolinen hyttynen munii 300-400 munaa kerralla. Hyttyset ovat ikäviä. Ne ovat kuitenkin myös hyödyllisiä. Hyttyset ovat esimerkiksi monien lintujen ravintoa eli ruokaa. Myös lepakot, hämähäkit ja liskot syövät hyttysiä.

Hyttyset liikuttelevat siitepölyä. Ne auttavat näin kasveja lisääntymään. Eli eivät hyttyset aivan tarpeettomia ole. Tarvitsemme muurahaisia ja hyttysiä.

Mukavaa kesää!

Mitä mieltä olit jutusta?


Tähän uutiseen ei voi enää lisätä kommentteja.