Suomen vaaleja valvotaan tarkasti. Valvoja laittaa äänestyslippuun leiman, kun ihminen on päättänyt, ketä hän äänestää.

Mitä oikein valitsen?

Viime viikkoina lehdet ovat kirjoittaneet Yhdysvaltojen presidentinvaaleista paljon.

Yhdysvaltojen vaalit ovat olleet yksi suurimmista uutisista myös televisiossa ja internetissä. Yhdysvaltojen seuraava presidentti on Joe Biden.

Maailmassa järjestetään vaaleja koko ajan. Maailmassa on 195 maata, joista monissa järjestetään presidentinvaaleja, eduskuntavaaleja ja kuntavaaleja. Myös esimerkiksi teattereille, partiolle ja päiväkodeille valitaan johtajia.

On tärkeää, että ihmiset voivat valita. On hienoa, jos vaihtoehtoja on paljon. Maailmassa tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä, jotka päättävät asioista. Silloin järjestelmä on oikeudenmukaisempi.

Ihmiset tekevät pieniä tai suuria valintoja koko ajan! Laitanko tänään punaisen paidan? Juonko kahvia vai teetä? Joskus myös tavallisia asioita on vaikea valita.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste