Kuvassa New Yorkin ja Helsingin kellonajat. Kellonajat määräytyvät sen mukaan, mihin aikavyöhykkeeseen alue kuuluu. Virossa ja Suomessa on sama aika. Ruotsissa kello on tunnin vähemmän kuin Suomessa.

Mikä aika meidän pitäisi valita?

Pian on taas aika kääntää kellot talviaikaan.

Talviaikaan siirrytään lauantain 27.10. ja sunnuntain 28.10. välisenä yönä. Kelloja siirretään silloin taaksepäin.

Suomessa on ollut kesäaika käytössä vuodesta 1981 lähtien. Joka vuosi kelloja käännetään kaksi kertaa. Keväällä kellot siirretään kesäaikaan, talvella ne käännetään talviaikaan.

Kesäaika ja talviaika ovat käytössä 70 maassa maailmassa. Pian käytäntö loppuu ainakin EU-maissa. EU on päättänyt, että kesäajasta luovutaan ensi vuonna. Nyt käydään keskustelua siitä, mihin aikaan Suomen tulisi jäädä. Tulisiko meidän elää jatkuvassa kesä- vai talviajassa? Kesäaika tarkoittaa valoisia iltoja, talviaika valoisia aamuja.

Asiantuntijat sanovat, että ihmiselle on terveellistä, jos aamut ovat valoisia. Monien ihmisten mielestä valoisat illat ovat kivoja. Voit äänestää asiasta Selkosanomien verkkolehdessä: selkosanomat.fi/aanestys.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste