Tarvitsemme energiaa autojen moottoreihin, teollisuuden koneisiin ja asuntojen lämmitykseen ja valoihin.
Toisaalta kasvit, metsät ja meret sitovat hiilidioksidia. Puut ottavat ilmasta hiili- dioksidia, kun ne kasvavat. Myös merien eliöt, kuten levät, sitovat hiilidioksidia. Metsiä ja meriä kutsutaankin hiilinieluiksi, koska ne tavallaan ”nielevät” hiilidioksidia.
Hiilinieluja kannattaa kasvattaa, koska se estää ilmaston lämpenemistä. Ennen vaaleja puolueet keskustelevat paljon ilmastonmuutoksesta. Metsä on Suomen suurin hiilinielu. Siksi puolueet väittelevät nyt siitä, kuinka paljon metsiä voi kaataa. Pitääkö kaataa vähemmän, jotta hiilinielu kasvaa?