Kuvassa on puupino, hakkuualue ja metsää Karjalohjalla. Mitä enemmän metsää on, sitä enemmän se nielee hiilidioksidia. Metsä on hiilinielu.

Kuinka suuren hiilinielun Suomi tarvitsee?

Maapallon ilmasto lämpenee, koska ilmakehän hiilidioksidi lisääntyy. Hiilidioksidi lisääntyy, koska me ihmiset poltamme öljyä, bensiiniä, kivihiiltä, puuta ja turvetta.

Tarvitsemme energiaa autojen moottoreihin, teollisuuden koneisiin ja asuntojen lämmitykseen ja valoihin.

Toisaalta kasvit, metsät ja meret sitovat hiilidioksidia. Puut ottavat ilmasta hiili- dioksidia, kun ne kasvavat. Myös merien eliöt, kuten levät, sitovat hiilidioksidia. Metsiä ja meriä kutsutaankin hiilinieluiksi, koska ne tavallaan ”nielevät” hiilidioksidia.

Hiilinieluja kannattaa kasvattaa, koska se estää ilmaston lämpenemistä. Ennen vaaleja puolueet keskustelevat paljon ilmastonmuutoksesta. Metsä on Suomen suurin hiilinielu. Siksi puolueet väittelevät nyt siitä, kuinka paljon metsiä voi kaataa. Pitääkö kaataa vähemmän, jotta hiilinielu kasvaa?

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste