Suppilovahvero on melko pieni sieni. Samassa paikassa kasvaa usein paljon suppilovahveroita, joten sienikori on helppo saada täyteen.

Kuin sieniä sateella

Kantarellit, mustatorvisienet, rouskut ja tatit. Nyt metsissä on paljon sieniä, koska tänä syksynä on satanut paljon. Sienet pitävät sateesta.

Suomessa on noin 2 000 erilaista metsäsientä, mutta vain 200 sienestä voi tehdä ruokaa. Useimmat ihmiset keräävät vain kymmentä erilaista sienilajia.

On tärkeää tietää, mitä sieniä kerää. Osa sienistä on erittäin hyviä, mutta jotkin sienet ovat myrkyllisiä. Kerää vain sellaisia sieniä, jotka tunnet.

Suppilovahvero ilmestyy metsään syyskuun loppupuolella. Suppilovahveroa sanotaan joskus syyskantarelliksi. Monet käyttävät siitä lempinimeä ”suppis”.

Suppilovahverot ovat todella suosittuja. Niillä on ruskea lakki, jossa on keskellä kuoppa. Jalka on keltainen ja ontto. Usein samassa paikassa kasvaa paljon suppilovahveroita. Suppilovahverot voivat kasvaa siihen asti, kun ensimmäiset lumet satavat. Vielä on siis aikaa lähteä sieniretkelle metsään.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste