Ihmiset suunnittelevat pyöräretkiä ja piknikkejä. He haluavat vierailla kesäteatterissa tai tavata ystäviään terassilla. Ulkona on paljon mukavaa tekemistä, jos sää on lämmin ja aurinkoinen. Jos sataa ja on kylmä, ulkona ei ole enää niin hauskaa.
On tavallista, että ihmiset joutuvat muuttamaan suunnitelmiaan sään takia. Vain kovimmat tyypit istuvat ulkona viltillä ja syövät ja juovat, kun sataa vettä. Kesäteatteria voi kyllä katsoa sadetakki päällä, mutta se ei ole erityisen hauskaa.
Ihmiset kuitenkin toivovat säältä eri asioita. Jotkut haluavat, että aurinko paistaa koko ajan. Heidän mielestään se on ihanaa. He ehkä haluavat hyvän rusketuksen. Toisten mielestä pilvinen ja viileä sää on parempi. Silloin ei tarvitse pelätä, että palaa auringossa. Viileänä päivänä myös jaksaa tehdä enemmän asioita.
Jotkut tykkäävät jopa sateisista kesäpäivistä. Sadepäivinä he voivat istua sisällä hyvällä omatunnolla ja lukea hyvää kirjaa. Jotkut tykkäävät sateesta, koska heidän kukkapenkkinsä kukat ja vihannekset tarvitsevat vettä.
Monet eivät luota siihen, että Suomessa olisi lämmin ja aurinkoinen kesä. He ovat varanneet matkan Välimerelle tai vielä kauemmas jo kauan aikaa sitten.
Kun kesä loppuu, ihmiset tapaavat taas toisensa työpaikoilla ja kouluissa. Sitten puhuttavaa taas riittää: millainen sää oli sinun kesälomasi aikana?