Sebastian Tynkkynen sai sakot kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Kuvassa hän kommentoi oikeudenkäyntiä tiedotusvälineille.

Sebastian Tynkkynen sai sakot kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Kuvassa hän kommentoi oikeudenkäyntiä tiedotusvälineille.

Kaikki puhe ei kuulu sananvapauteen

Viime aikoina on puhuttu paljon vihapuheesta ja sananvapaudesta.

Muutamat perussuomalaiset poliitikot ovat saaneet oikeudessa sakkotuomioita kiihottamisesta kansanryhmää vastaan. Esimerkiksi perussuomalainen poliitikko Sebastian Tynkkynen vaati Facebookissa, että islamia tunnustavat ihmiset pitää poistaa Suomesta. Hän sai syytteen kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Tynkkynen puolustautui oikeudessa, että kyse oli poliittisesta vaikuttamisesta. Hän halusi arvostella islamia.

Oikeus kuitenkin totesi, että kirjoitukset olivat panettelevia, solvaavia ja osin uhkaavia. Oikeuden mukaan Tynkkynen olisi voinut ilmaista mielipiteensä ilman solvaamista. Tynkkynen sai oikeudessa sakot.

Suomessa on sananvapaus, mutta sillä on rajoituksia. Sellainen on esimerkiksi kiihottaminen kansanryhmää vastaan.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste