Mikael Jungner on entinen sosiaalidemokraattisen puolueen kansanedustaja ja entinen Ylen toimitusjohtaja.

Mikael Jungner on entinen sosiaalidemokraattisen puolueen kansanedustaja ja entinen Ylen toimitusjohtaja.

Jungnerin ajatukset suomen kielestä tyrmättiin

Viestintätoimiston johtaja Mikael Jungner ehdotti viime viikolla, että suomen kielestä pitäisi tehdä yksinkertaisempi. Sanojen taivutusta pitää vähentää. Minä menen kouluun sanottaisiin  minä mennä koulu.

Eikä siinä vielä kaikki. Jungner väitti Facebookissa, että suomen kielessä on liian vähän sanoja. Siksi suomalaiset ajattelevat kapeammin kuin esimerkiksi britit, jotka ajattelevat englanniksi.

Jungnerin mielestä suomalaisten on kielen takia vaikea ymmärtää vieraita sanoja kuten globalisaatio tai digitalisaatio. Siksi Jungner ottaisi englannin Suomen kolmanneksi viralliseksi kieleksi suomen ja ruotsin lisäksi.

Jungner sai Facebookissa ja lehtien palstoilla paljon palautetta. Asiantuntijat tyrmäsivät hänen ajatuksensa. Kielentutkimus ei tue Jungnerin väitteitä.

Jungner sanoi myöhemmin, että hän halusi herättää keskustelua ja onnistui siinä. Jungner sai kutsun Kotimaisten kielten keskukseen. Hän aikoo mennä tapaamiseen.

Lähteet Facebook, Talouselämä, MTV3

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste