Olet tässä: Etusivu » Puheenaihe » Joulu on edelleen perinteinen juhla
Saunominen on osa suomalaisten jouluperinnettä. Kuvan henkilöt kävivät saunassa joulumarkkinoilla Helsingin Senaatintorilla.
Joulu on edelleen perinteinen juhla
Teksti: Maria ÖsterlundKuva: Lehtikuva
Suomalaiset pitävät tiukasti kiinni perinteistään jouluna. Jouluun kuuluvat sauna, joululaulut, joulukuusi, lahjat ja perinneruuat. Myös hautausmaalla käynti on osa perinnettä. Haudoille sytytetään kynttilöitä, joilla muistetaan kuolleita läheisiä. Joulun aikaan myydään peräti 1,3 miljoonaa kuusta.
Joulukorttien lähettäminen on sen sijaan perinne, joka katoaa. Kymmenen vuotta sitten suomalaiset lähettivät vielä 50 miljoonaa joulukorttia. Viime vuonna lähetettiin 23 miljoonaa korttia. Joulukorttien lähettämisen on korvannut sosiaalisen median eli somen viestittely ja muu nykyaikainen sähköinen viestintä.
Perinteiset jouluruuat, kinkku ja laatikot, ovat edelleen monen kodin jouluruokaa. Erilaiset kasvisruuat eri maista yleistyvät. Monet syövät bataattilaatikkoa.
Joululahjat ovat edelleen suosittuja, mutta lahjojen sisältö on muuttunut. Monet antavat lahjaksi nykyisin lahjakortin.