Lounaalla söimme ostereita.

Hyvää ruokaa ja rauhaa Ranskassa

On aivan tavallinen päivä pienessä kylässä Ranskan maaseudulla. Linnut laulavat, kevät etenee kovaa vauhtia.

Aamu alkaa kahvilla tai teellä ja paahtoleivällä. Leivän täytyy olla tuoretta. Leivän päälle laitetaan voita ja hunajaa. Ne saadaan läheisten maatilojen maanviljelijöiltä.

Tasan kello yksi iltapäivällä syödään lounasta. Lounastauko on pitkä. Joskus se saattaa kestää jopa kaksi tuntia.

Alkupalana on salaattia. Pääruokana on lihaa tai kalaa makaronin tai perunoiden kanssa. Sitten ovat vuorossa juustot. Juustot ovat aivan erityisen tärkeä asia Ranskassa ja maaseudulla. Juusto saadaan omista lehmistä ja vuohista.

Juuston jälkeen on vuorossa vielä jälkiruoka. Se voi olla hedelmä tai pala omenapiirakkaa. Omenapiirakan kanssa monet juovat kupillisen vahvaa mustaa kahvia.

Melkein kaikki lounaalla tarjottava ruoka ja juoma tulee läheisiltä maatiloilta. Kyse on siis lähiruuasta. Kala ja merenelävät tuodaan rannikolta. Vihannekset kasvavat omassa puutarhassa.

Illalla kello seitsemän syödään jälleen. Silloin on illallinen.

Maaseudulla alkuruokana on perinteisesti vihanneskeitto. Keiton jälkeen syödään ehkä munakasta, siivutettua pateeta tai kananmunia majoneesin kanssa. Lopuksi on tarjolla tietenkin juustoa. Jälkiruokana saattaa olla jogurttia tai suklaata.

Tällaisen päivän jälkeen on mukava mennä nukkumaan aikaisin illalla. Ruoka on tärkeä osa ranskalaista kulttuuria.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste