Kansanäänestys on herättänyt vilkkaan keskustelun Euroopan tulevaisuudesta. Monia uhkia on tuotu esiin.
Jos Britannia lähtee, eroavatko muutkin maat EU:sta? Kuinka EU:n käy ilman Britanniaa? Entä kuinka Britannian käy ilman muuta Eurooppaa? Monet arvelevat, että EU:n vaikutusvalta maailmassa heikkenee, jos Britannia eroaa.
Pääministeri David Cameron järjestää kansanäänestyksen, koska EU:ta on arvosteltu Britanniassa ankarasti. Cameron toivoo, että arvostelu vaimenee äänestyksen jälkeen.
Äänestyksestä tulee tiukka. Kuukausi ennen äänestystä eron kannattajia ja vastustajia on lähes yhtä paljon.