Suomalaiset ovat odottaneet koko kesän hellettä. Uutisten lukijat kysyvät melkein joka ilta meteorologilta: ”Joko hellettä on tulossa?”
Hellettä on silloin, kun ilman lämpötila ulkona varjossa kohoaa yli 25 celsius-asteen.
Tänä kesänä helteitä on ollut vähän. Siksi niitä on odotettu niin hartaasti. Toisaalta voi kysyä, eikö 24 tai 23 asteen lämpö riitä?
Helle on suomalainen ja pohjoismainen keksintö. Myös ruotsalaiset ja norjalaiset tarkkailevat lämpömittareita ja odottavat hellettä. Ruotsalaiset puhuvat lämpöaallosta (värmebölja). Yhdysvalloissa helleraja on peräti 32 astetta ja Espanjassa 30 astetta.
Ilmatieteen laitos antaa varoituksia, jos lämpötila nousee korkeaksi. Jo 27 astetta tarkoittaa tukalaa hellettä ja 30 astetta erittäin tukalaa hellettä. Varoitukset on tarkoitettu niille, joiden terveys vaarantuu kuumuudessa ja niille, jotka työskentelevät ulkona.
Lähde Ilmatieteen laitos