Suomessa on paljon järviä. Monien järvien vesi on sameaa. Se huolestuttaa ihmisiä, jotka asuvat järvien lähellä. Voiko järvessä uida? Voiko järven kaloja syödä?
Järvien pohjassa on paljon aineita, jotka ovat levien ravintoa. Tärkein niistä on fosfori. Kun järvessä on paljon fosforia, on siinä myös paljon leviä. Yhdessä ne samentavat veden.
Fosfori pääsee järviin jätevesien mukana. Suurin osa järvien fosforista tulee pelloilta. Fosfori puolestaan tulee pelloille lannoitteiden mukana.
Turun lähellä Kaarinan ja Liedon kuntien rajalla sijaitsee Littoistenjärvi. Sen vesi on ollut jo pitkään samea. Toukokuussa Littoistenjärveen levitettiin nestettä, joka sitoo järven pohjassa olevaa fosforia. Neste oli nimeltään polyalumiinikloridi. Se ei ole vaarallista ihmisille, mutta monille kaloille se on myrkkyä. Lahnoja kuoli paljon.
Littoistenjärven puhdistus onnistui aluksi hyvin. Vesi kirkastui. Asukkaat olivat iloisia, kun he näkivät ensimmäisen kerran järven pohjaan asti.
Kahden viikon kuluttua Littoistenjärvi sameni jälleen. Se on nyt kuitenkin kirkkaampi kuin ennen puhdistusta. Järvessä voi myös hyvin uida.
Järvien puhdistus kiinnostaa nyt suomalaisia. Littoistenjärven puhdisti Environment Oy. Se on saanut paljon kyselyjä kunnilta ja ihmisiltä, jotka haluavat puhdistaa samean järven.
Lähde Turun Sanomat