Ampiaista ei kannata huitoa. Kannattaa siirtyä pari askelta syrjään, jos ampiainen häiritsee.

Ampiainen pitää makeasta ja kärsii stressistä

Ampiaisia on tänä kesänä liikkeellä tavallista enemmän. Ampiaisia on paljon, koska kesän alku oli lämmin.

Kesän lopulla ampiaisten ruoka luonnossa vähenee. Ampiaiset stressaantuvat. Ne etsivät ruokaa ihmisten luota. Ampiaiset pitävät makeasta. Limsat, oluet ja siiderit maistuvat niille. Myös liha ja kala kiinnostaa ampiaisia.

Tänä kesänä myös ampiaisen pistoja on havaittu tavallista enemmän.

Yleensä ampiaisen pisto ei ole vaarallinen. Pistojälki voi kutittaa, punoittaa ja olla kipeä. Kylmä kääre tai hydrokortisoni-voide rauhoittavat oireita. Jos pistoja on paljon ja vointi  on huono, kannattaa mennä lääkäriin.

Alle prosentti ihmisistä on allergisia ampiaisten pistoille. He saavat pahempia oireita ja saattavat tarvita lääkärin hoitoa.

Lähteet HS, Yle, TS

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste