Monet käyttävät ajaessa älypuhelinta, vaikka se on vaarallista.

Monet käyttävät ajaessa älypuhelinta, vaikka se on vaarallista.

Älypuhelinta on vaarallista käyttää auton ratissa

Kaikki tietävät, että on vaarallista käyttää puhelinta, kun ajaa autoa. Kuitenkin monet tekevät niin.

Monet esimerkiksi lukevat tai kirjoittava viestejä puhelimella, kun he ajavat. He myös saattavat somettaa eli esimerkiksi päivittää facebook-sivujaan ajon aikana.

– Puhelimeen puhuminen ajon aikana ei ole vaarallisinta. Kirjoittaminen ja somettaminen sen sijaan on todella vaarallista, sanoo Johan Hurmerinta.

Hän on ajokoulun opettaja. Hurmerinta oli mukana testissä, jonka järjesti radiokanava X3M. Siinä auton kuljettajan silmät peitettiin pussilla muutamaksi sekunniksi ajon aikana. Jos käyttää älypuhelinta ajon aikana, ajaa välillä sokkona.

– Nyt huomasin, kuinka todella vaarallista se on, sanoi Dan Granqvist. Hän oli yksi testikuljettajista. Suomessa ei ole tilastoja onnettomuuksista, jotka johtuvat puhelimen käytöstä ajon aikana. Mutta USA:ssa tapahtuu joka vuosi 3 500 kuolonkolaria puhelimen käytön vuoksi.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste