Lomat loppuvat ja koulu alkaa. Kesämökit suljetaan ja illat pimenevät.
Ennen vanhaan Suomen kouluissa vietettiin kesälomaa kesä-, heinä- ja elokuussa kokonaisuudessaan. Kouluun palattiin vasta syyskuussa.
Vuonna 1971 kesälomaa lyhennettiin. Päätettiin, että koulut alkavat jo elokuussa. Kesän ei tarvitse kuitenkaan loppua siihen!
Luonto toimii omilla ehdoillaan, riippumatta ihmisen ajatuksista. Elokuu on mitä ihaninta kesää. Puut ovat vielä vihreitä, ja maa on täynnä mustikoita ja metsäsieniä. Omenat kypsyvät.
Syksykin on ihanaa aikaa, mutta elokuu on vielä kesää. Tästä ainakin minä olen varma.