Suomessa on 7 150 poliisia. Poliiseja on liian vähän, ainakin poliisien ja sisäministeriön mielestä. Poliisit toimivat sisäministeriön alaisuudessa. Sisäministeriö ehdottaa, että koulutetaan 2 000 reservipoliisia.
Reservipoliisit olisivat esimerkiksi entisiä armeijan upseereja. He saisivat 16 päivän koulutuksen ja poliisin varusteet. Reservipoliisilla olisi haalari, kaasusumutin, patukka, käsiraudat ja jopa pistooli. Reservipoliiseja käytettäisiin yllättävissä ja laajoissa häiriötilanteissa. Tällaisia ovat terrori- iskut, verkkohyökkäykset tai äkillinen maahanmuutto. Silloin maan hallitus kutsuisi reservipoliisit avuksi.
Poliisijärjestöjen liitto (SPJL) sanoo, että reservipoliisit eivät ratkaise poliisipulaa. Nykyään poliisi ei ehdi apuun läheskään kaikissa tapauksissa.
SPJL haluaa, että Suomeen palkataan 700 uutta poliisia. Silloin ihmiset saisivat poliisin apua nopeammin.
Lähteet Helsingin Sanomat, Uusi Suomi