Tämä äänestäjä ei ole ilmeisesti osannut päättää, kenelle hän haluaa äänensä antaa. Ääni hylättiin.

19 000 ääntä hylättiin

Eduskuntavaalien äänestysprosentti oli 72. Se on parempi kuin neljä vuotta sitten. Silloin 70 prosenttia äänioikeutetuista äänesti.

Tämän kevään eduskunta- vaaleissa laitettiin siis yhteensä kolme miljoonaa ja 240 000 äänestyslippua kirjekuoreen.

Osa äänestäjistä äänesti väärin. Helsingin vaalipiirissä monet äänestivät Uudenmaan vaalipiirin ehdokasta. Nämä äänestäjät eivät olleet tarpeeeksi huolellisia ja heidän äänensä hylättiin. Eduskuntavaaleissa voi äänestää vain henkilöä, joka on ehdolla omassa vaalipiirissä.

Osa äänioikeutetuista äänesti tahallaan väärin. Syynä saattaa olla protesti eli mielenosoitus. Jotkut piirtävät kuvia äänestyslippuun. Toiset kirjoittavat niihin mielikuvitushahmojen nimiä. Aku Ankka ja Luke Skywalker ovat erityisen suosittuja. Myös Suomen entinen presidentti Urho Kekkonen eli UKK sai ääniä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste