Ystävyys on tärkeä asia

Ystävää voi muistaa myös muina päivinä kuin ystävänpäivänä.

Sunnuntaina 14. helmikuuta on ystävänpäivä. Nykyaikainen ystävänpäivä on peräisin Yhdysvalloista. Siitä on tullut myös meillä hyvin suosittu juhla.

Joissakin maissa ystävänpäivää vietetään rakastavaisten juhlana. Suomessa kyseessä on juhla, jolla iloitaan kaikista ystävistä.

Ystävänpäivä saattaa tuntua keinotekoiselta ja pinnalliselta juhlalta. Päivän merkitys on kuitenkin syvällisempi kuin saattaisi kuvitella.

Ystävänpäivän juuret ovat antiikin Rooman Lupercalia-juhlassa. Juhlassa kunnioitettiin Junoa ja Pania. Juno oli naisten ja avioliiton jumalatar ja Pan luonnon jumala. Myöhemmin kristityt jatkoivat tätä perinnettä pyhän Valentinuksen päivänä.

Ystävien muistaminen ja ystävyys ovat erityisen tärkeitä näin erikoisena aikana. Koronapandemian takia suurin osa meistä joutuu olemaan hyvin paljon omissa oloissaan. Monet ovat yksinäisiä.

Ystäviä voi muistaa puhelimessa, tekstiviestillä sähköpostilla ja jopa perinteisellä postikortilla. Myös muina päivinä kuin ystävänpäivänä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste