Virossa 16-vuotiaat saavat äänestää

Virossa järjestettiin viime viikonloppuna kuntavaalit. Niissä saivat äänestää kaikki yli 16-vuotiaat virolaiset. Suomessa äänestysoikeuden ikäraja on 18 vuotta.

Voisiko Suomessakin alentaa ikärajaa? Monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että se olisi hyvä keino lisätä nuorten kiinnostusta politiikkaan.

Myös muutamissa muissa maissa nuoret saavat äänestää. Esimerkiksi Itävallassa nuorilla on ollut äänioikeus jo kymmenen vuotta. Norjan kuntavaaleissa vuonna 2015 kokeiltiin myös ikärajan alentamista.

Ikärajan alentaminen on herättänyt myös kritiikkiä. Jotkut ovat sanoneet, että 16-vuotias ei ole vielä tarpeeksi kypsä tekemään poliittisia valintoja. Kouluissa politiikkaa käsitellään vähän. Nuoret eivät ehkä tunne poliittista järjestelmää kovin hyvin.

Suomen kannattaa kuunnella tarkasti, millaisia kokemuksia naapurimaissa on ikärajan alentamisesta. Jos se lisää nuorten kiinnostusta politiikkaan, sitä kannattaa kokeilla täälläkin.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste