Viittomakieli on myös äidinkieli

Kansainvälistä viittomakielen päivää vietetään 23. syyskuuta. Kyseessä on Yhdistyneiden kansakuntien eli YK:n julistama juhlapäivä, jota vietetään joka vuosi.

Suomessa on kansallinen viittomakielen päivä. Sitä vietetään talvella, 12. helmikuuta.

Viittomakieli on monen ihmisen äidinkieli. Se unohtuu kovin usein.

Kieli on tärkeä osa ihmisen identiteettiä eli yksilöllisyyttä ja ominaislaatua. Suomalainen tai suomenruotsalainen viittomakieli on viiden tuhannen ihmisen äidinkieli Suomessa. Käyttäjät ovat kuuroja, huonokuuloisia tai kuulevia. Koko maailmassa 70 miljoonaa ihmistä käyttää viittomakieltä.

Viittomakielen käyttäjät kuuluvat niihin vähemmistöihin, joiden palvelut ovat jääneet helposti hiukan unohduksiin. Onneksi nykyajan teknologia ja viestintätekniikka ovat helpottaneet viittomien käyttäjien arkea.

Viittomakielen perusopetuksessa tuetaan ja vahvistetaan opiskelijoiden identiteettiä ja tietoisuutta omasta kulttuuristaan. Se on tärkeä asia.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste