Vanhukset ansaitsevat arvostusta

Yhä suurempi osa suomalaisista on eläkeläisiä. Tällä hetkellä eläkeläisiä on suomalaisista noin 20 prosenttia.

Eläkeläisten määrä kasvaa monesta syystä. Eläkeiässä ovat nyt suuret sukupolvet, jotka syntyivät sotien jälkeen 1940-luvun lopulla. Suurten sukupolvien jälkeen perheet ovat pienentyneet. Siksi työikäisiä on nyt Suomessa vähemmän kuin ennen.

Ihmiset myös elävät Suomessa yhä vanhemmiksi. Nykyään voidaan parantaa monia sairauksia, joihin ihmiset ennen kuolivat. Tästä syystä etenkin hyvin iäkkäiden määrä kasvaa tulevina vuosikymmeninä.

Monesti puhutaan eläkepommista. Se tarkoittaa sitä, että eläkkeiden maksamiseen ja vanhusten hoitamiseen ei tulevaisuudessa ole tarpeeksi rahaa. Työikäiset maksavat pääosan eläkkeistä ja vanhusten hoidon verotuloissaan.

Vanhusten suurta määrää ei kuitenkaan pitäisi nähdä vain ongelmana. Se on Suomelle myös hyvä asia. Vanhat ihmiset ovat eläneet pitkän elämän ja oppineet monia asioita. Heillä on viisautta ja elämänkokemusta.

Tämän lehden keskiaukeaman teemana on ikääntyminen. Toimittajamme Maria Österlund kävi haastattelemassa ikäihmisiä. He kertoivat, mikä vanhenemisessa on hyvää ja mikä huonoa. He kertoivat myös, miltä vanheneminen tuntuu.

Nuoremmat sukupolvet voivat oppia vanhemmilta ihmisiltä paljon. Ikääntyvien suomalaisten kokemuksesta on meille suuri apu, kun yritämme ratkaista nykypäivän vaikeita kysymyksiä.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste