Työ kuuluu kaikille

Suomessa on 30 000 työikäistä kehitysvammaista ihmistä, jotka eivät käy päivätöissä. Heistä joka viides on halukas ja kykeneväinen palkkatyöhön. Vain 500–600 kehitysvammaista ihmistä tekee palkkatyötä.

Peräti 56 000 ihmistä ei pääse työmarkkinoille sen takia, että heillä on jokin sairaus tai vamma. Nämä ihmiset haluaisivat tehdä töitä. He eivät pääse töihin, vaikka estettä sille ei ole.

On erikoista, että ihmiset eivät pääse töihin jonkin vamman tai sairauden takia. Oikeastaan Suomella ei ole edes siihen varaa.

Hyvin monet kehitysvammaiset ihmiset voivat käydä tavallisissa palkkatöissä, jos he saavat siihen mahdollisuuden.

Hallitus puhuu mielellään kauniisti osatyökykyisten ihmisten työllistymisen tarpeellisuudesta. Nyt siihen on hyvä mahdollisuus. Varsinkin, kun hallituksen tavoitteena on nostaa työllisten määrää ainakin 80 000 ihmisellä.

Työ on jokaisen oikeus. Se kuuluu kaikille. Työn avulla voi olla yhteiskunnan täysivaltainen jäsen.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste